حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: اقدامات شورای شهر درخصوص تسهیل زیست عفیفانه بانوان، قابل‌دفاع است | مدیریت شهری در بحران سرما، عملکرد ارزشمندی داشت ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به شهر مشهد رعایت نمی‌شود | وقتی کامیون‌ها قوانین را زیر چرخ هایشان له می‌کنند افزایش سرمایه شهرداری مشهد در بانک شهر مروری بر وضعیت پایگاه‌های چندمنظوره شهرداری مشهد به بهانه روز ایمنی در برابر زلزله | پناهگاهی برای روزهای بحرانی ضرورت نظارت بر ساخت‌و‌ساز‌ها برای داشتن شهری ایمن و مقاوم صدور بیش از ۵۴۶ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌‌بازار‌های سیار شهرداری مشهد
سرخط خبرها

۲۰ نقطه حادثه‌خیز مشهد اصلاح می‌شود

  • کد خبر: ۲۱۱۹۳۱
  • ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
۲۰ نقطه حادثه‌خیز مشهد اصلاح می‌شود
یکی از مشخصه‌های مهم کلان شهر مشهد، ترافیک شهری است. ترافیکی که در برخی از مناطق شهری مشهد به گره کور یک چالش شهری تبدیل شده است. این ترافیک سنگین ممکن است در نقاطی از شهر، به ویژه در معابر اصلی بیشتر شود. رهایی از ترافیک و گذر سریع از قفل ترافیک از سوی رانندگان سبب بروز تصادفات می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در این میان نقاط حادثه خیز شهر مشهد چالشی جدی برای ایمنی عابران است. شهرداری و پلیس راهور به عنوان دو نهاد اصلی در مدیریت ترافیک و کنترل تصادفات نقش بسیار مهمی دارند. شهرداری با توسعه زیرساخت‌های شهری، مانند ایجاد چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، اصلاح معابر و ایجاد پیاده روها، سعی در کاهش تصادفات دارد.

پلیس راهور نیز با ایجاد اقدامات نظارتی، اجرای قوانین رانندگی و آموزش به رانندگان درباره رفتار‌های ایمن در شهر، در ایجاد فرهنگ ایمنی رانندگی مؤثر است. این نهاد‌ها با همکاری و هماهنگی، تلاش می‌کنند تا شاخص‌های تصادفات را کاهش و امنیت رانندگی را افزایش دهند. با این حال همچنان نقاطی از شهر مشهد برای شهروندان و زائران به لحاظ ایمنی مشکل ساز شده است. مواردی که از طریق ارسال پیامک‌هایی به صفحه صدای مردم مطرح شده است.

رانندگان، بی توجه به خط کشی عابرپیاده

نظر به همین درخواست‌های مردمی، برای بازدید میدانی به چند نقطه پرحادثه شهر در بولوار طبرسی شمالی و خیابان رسالت رفتیم. در مشاهده اولیه مشخص شد نقاط پرتصادف، مربوط به دوربرگردان‌ها و خط کشی‌های عابر پیاده‌ای است که رانندگان با کمترین توجه ممکن در حال تردد از آن هستند.

در همان لحظات حضور ما چند خودرو برای آنکه که از کمند ترافیک رها شوند با سرعت و حرکت مارپیچ قصد عبور از این ترافیک را داشتند. همین رانندگی مخاطره آمیز این راننده‌ها تا مرز تصادف پیش رفت. شهروندانی نیز برای گذر از عرض خیابان ترس و دلهره دارند.

در این راستا دقایقی کنار خیابان منتظر می‌مانند تا بتوانند از عرض خیابان عبور کنند. در تقاطع خیابان‌های گاز و مقداد به سمت پل رسالت، یک دوربرگردان وجود دارد که رانندگان با سرعت‌های بالا در یک لحظه دور می‌زنند و هیچ سرعت کاهی برای توقف آن‌ها نیست. در بولوار طبرسی شمالی، حدفاصل خیابان خداشناس تا کوچه طبرسی شمالی ۳۰ نیز رانندگان اصلا توجهی به خطوط عابر پیاده ندارند و با سرعت عبور می‌کنند. همین معضل در حدفاصل کوچه‌های طبرسی شمالی ۱۱ تا ۱۹ نیز صدق می‌کند.

یکی از شهروندان برای آنکه بتواند به سلامت از میان خودرو‌ها گذر کند، دوان دوان از عرض بولوار طبرسی شمالی عبور می‌کند. از او درباره وضعیت تردد در این محدوده می‌پرسیم. می‌گوید: در این محدوده هر چند روز یک تصادف داریم. قبل از خط کشی‌های عابر پیاده سرعت کاهی وجود ندارد به همین دلیل تصادفات زیادی اتفاق می‌افتد. این وضعیت برای رانندگان و عابران خطرناک است.

کمی جلوتر، حدفاصل خیابان طبرسی شمالی ۳۳، یک خانم همراه با فرزند خردسالش از عرض بولوار عبور می‌کند. او نیز از ترافیک و تصادف‌های ناشی از آن شاکی است: واقعا وضعیت ترافیکی و تصادفات در بولوار طبرسی شمالی نگران کننده است. چندین بار نزدیک بود تصادف کنم، چون رانندگان اصلا توجهی به عبور عابران پیاده حتی از روی خط کشی عابر ندارند.

شناسایی نقاط پرحادثه طبق اطلاعات بانک تصادفات

اما برای بررسی بیشتر نقاط پرحادثه مشهد و اقدامات شهرداری برای رفع معضل شهری، سراغ مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد می‌رویم. علی سمیعی با بیان اینکه بیست نقطه حادثه خیز و پرتصادف شناسایی شده است، می‌گوید: این نقاط طی امسال و سال آینده ایمن سازی می‌شوند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد ادامه می‌دهد: سامانه‌ای با عنوان بانک اطلاعات تصادفات شهر به منظور افزایش ایمنی شبکه معابر در کل شهر تهیه شده است که هر ساله و به صورت مستمر آمار و اطلاعات دقیقی از تصادفات را ارائه می‌کند.
او می‌افزاید: اطلاعات این بانک از منابعی همچون پزشکی قانونی، اورژانس و پلیس راهور دریافت می‌شود. محل دقیق تمامی تصادفات روی نقشه مشخص و اطلاعات به شکل جامع تهیه شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل با بیان اینکه انجام هرگونه اقدامات اجرایی نیازمند شناسایی نقاط پرتصادف است، می‌گوید: پس از جمع آوری اطلاعات و بر اساس مدل‌های علمی نقاط پرتصادف شهر شناسایی می‌شود. در ادامه و با برگزاری جلساتی با مجموعه‌های استانداری، پلیس و همچنین معاونت حمل و نقل، فهرستی از نقاط پرتصادف که نیازمند مطالعه و اجراست تهیه می‌شود. در ادامه نوع حادثه و دلایل احتمالی آن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سال گذشته ۳۴ نقطه پرحادثه اصلاح شد

سمیعی تصریح می‌کند: علاوه بر این، در فرایند دیگری با عنوان بازدید ایمنی، مشاور تمامی موارد تخلف ایمنی، حمل و نقل و مشکلات دیگر را شناسایی و راهکار‌هایی پیشنهاد می‌کند که باید به سمت اجرا و رفع گام برداشت.
او ادامه می‌دهد: در راستای فرایند اجرای این روند که به صورت مستمر و همواره در حال انجام است، سال گذشته دوازده تقاطع و ۲۲ قطعه معبر پرتصادف شهری معرفیو در ادامه با اختصاص بودجه، اصلاحات لازم برای رفع آن انجام شد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری مشهد می‌افزاید: این فرایند از ابتدای سال تاکنون در حال اجراست و بعد از تهیه فهرست از نقاط پرحادثه و جمع بندی آن چهارده معبر و شش تقاطع یعنی بیست نقطه پرتصادف مشهد شناسایی شده است. او تصریح می‌کند: پس از معرفی این نقاط پرخطر، بررسی مشاوران انجام شد. در این راستا چند مورد تا انتهای امسال اصلاح خواهد شد. برای موارد باقی مانده کار علمی و اجرایی انجام شده است و تا سال آینده از سوی شهرداری‌های مناطق ایمنی سازی انجام شود.

۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در بزرگراه‌ها

مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد می‌افزاید: با بررسی ما و مجموعه پلیس راهور در سامانه تحلیل اطلاعات تصادفات مشخص شد که بسیاری از تصادفات فوتی و جرحی ما در بزرگراه‌ها اتفاق می‌افتد. سمیعی با توضیحاتی تکمیلی بیان می‌کند: با توجه به اینکه ۵۰ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات در بزرگراه‌ها در ساعات شب که روشنایی نداریم، رخ می‌دهد، وضعیت نور و روشنایی بزرگراه‌ها مورد توجه و پیگیری قرار گرفت.

او در ادامه بیان می‌کند: بحث تأمین روشنایی معابر و بزرگراه‌ها به عهده مجموعه شرکت برق است و با پیگیری‌های ما مشخص شد علت برخی نبود نور کافی در ساعات پایانی شب‌ها به دلیل صرفه جویی در مصرف برق و مشکل تأمین نیروی برق است. با توجه به این مطالعات صورت گرفته از این مجموعه درخواست شد تا برق بوده معابر بزرگراهی و نقاط پرتصادف تأمین شود.

۱۸ مقطع بزرگراهی حادثه ساز است

مدیر عامل سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد می‌افزاید: امسال برنامه ریزی شد که برای هجده مقطع بزرگراهی مطالعات دقیقی انجام شود. طبق بازدید‌های ایمنی و مدیریت نقاط پرتصادف و همچنین استفاده از کروکی‌های ترسیم شده پلیس، در سال آینده این مشکلات را رفع خواهیم کرد.

او با بیان اینکه به موازات این فعالیت ها، مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌های روزمره نیز در حال انجام است، اظهار می‌کند: از جمله این اقدامات می‌توان به تعمیر و نگهداری تجهیزات ایمنی از قبیل گاردریل ها، نرده‌های پل عابر پیاده، تابلو‌های راهنمایی و رانندگی، نصب بشکه ایمنی و ضربه گیر، نصب نرده در آیلند میانی معابر بزرگراهی و همچنین انجام اصلاحات هندسی اشاره کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل می‌گوید: در حوزه فنی سازمان ترافیک در سال گذشته هشتصد طرح اصلاح هندسی مدیریت ترافیک، ایمن سازی و آرام سازی طرح‌های حق تقدم عابر پیاده و ... اجرایی شد. از این تعداد، بیش از دویست طرح، در راستای ایمن سازی و آرام سازی معابر بود.

روند کاهشی تصادفات

سمیعی تأکید می‌کند: خوشبختانه با اجرای طرح‌های مطالعاتی و شناسایی دقیق نقاط حادثه خیز مشهد شاهد روند کاهشی در تصادفات شهر مشهد بوده ایم، به طوری که طبق آمار سال ۸۴ در مشهد ۴۸۴ نفر براثر تصادف فوت کردند. این تعداد تا  سال ۱۴۰۱ به ۲۴۵ نفر رسید.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد بیان می‌کند: براساس این آمار، سالانه ۳ درصد کاهش آمار فوتی داشته ایم.
به گفته سمیعی بر اساس آمار‌های جهانی و استانداردها، تعداد کشته به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سواری بررسی می‌شود. او‌ می‌افزاید: بنابراین اگر قرار باشد درصد ذکر کنیم در سال ۸۴ تعداد فوتی به ازای هر ۱۰ هزار خودرو سواری ۲۳/۹۰ بود که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۴/۲ رسید. سال ۱۳۹۵ عدد این شاخص به ۳/۰۷ رسیده بود، از آن سال تا انتهای سال ۱۴۰۱ به طور متوسط عدد این شاخص سالانه ۴/۵ درصد کاهش یافته است.

۲۰ نقطه حادثه‌خیز مشهد اصلاح می‌شود

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->